Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Onbegrepen gedrag kan oude wonden openrijten bij verzorgenden’

Als de cliënt onbegrepen gedrag vertoont, kan dat heftig zijn voor verzorgenden, en gevoelens van boosheid, verdriet of frustraties oproepen. Hoe ga je op zo'n moment om met je eigen emoties? Trainer Peter Moors geeft verzorgenden hier handvatten voor: ‘Jouw emoties mogen er zijn.’
Foto: fizkes / Getty Images / iStock

Verzorgenden kunnen met onbegrepen gedrag te maken hebben, als de cliënt bijvoorbeeld dementie, NAH, de ziekte van Korsakov of last van andere psychiatrische problematiek heeft. Het gedrag van de cliënt kan heftig zijn voor de zorgverlener, zegt Peter Moors, die trainingen geeft over omgaan met onbegrepen gedrag: ‘Het is logisch dat het je raakt wanneer iemand boos wordt of je uitscheldt. Dat zou iedereen raken, of je nu verzorgende bent of niet.’

Goed reageren

Hoe complexer het gedrag van een cliënt is, des te belangrijker het is dat je als verzorgende op de juiste manier reageert: ‘Want als je geïrriteerd op het gedrag van de bewoner reageert, zal het onbegrepen gedrag waarschijnlijk alleen maar toenemen.’

Botsen van behoeftes

Moet je dan je eigen emoties uitschakelen? Nee, dat is vrijwel onmogelijk, stelt Moors. ‘Iedereen neemt zijn eigen persoon mee in zijn werk. Dat wil zeggen: wie je bent, met je eigen normen en waarden, achtergrond, opvoeding. Dat kun je niet uitvlakken, want het kan ook van pas komen in je werk. Als je van huis uit zorgzaam en gevoelig bent, is dit een handige eigenschap als verzorgende. Maar soms schuurt het. Omdat je eigen behoeftes botsen met de behoeftes van de cliënt.’

De manier waarop je als verzorgende de kamer van een cliënt met probleemgedrag binnenloopt, bepaalt direct hoe de cliënt op je zal reageren, vertelt expert Gerben Bergsma >>

Hij noemt een voorbeeld: stel dat je het als persoon belangrijk vindt om erkenning te krijgen. En je ontdekt dat een manier om deze erkenning te krijgen, lief voor anderen te zijn, iets extra’s voor ze te doen. Zoals attent zijn, een kaartje sturen, een cadeautje geven, vragen naar iemands welbevinden. ‘Over het algemeen wordt dit gedrag beloond met dankbaarheid, een knuffel, een glimlach, oftewel: erkenning. En zo wordt je behoefte vervuld’, zegt Moors.

Afsnauwen

Vervolgens schetst hij een situatie waarbij dit schuurt op je werk: ‘Stel dat je lief bent voor een bewoner met dementie en je tegen haar zegt: “We hebben lekkere frietjes gebakken, komt u gezellig mee-eten?” en de bewoner begint je hierop uit te schelden. Dan is wellicht de eerste emotie die je voelt boosheid. Want je komt met de beste bedoelingen naar mevrouw, doet hartstikke aardig, en dan snauwt ze je zo af.’

Onveilig gevoel

Deze emoties zijn logisch, maar het is ook belangrijk om vervolgens verder te kijken dan dat, adviseert Moors. ‘Dan zul je zien dat jouw behoeftes niet matchen met de behoeftes van de cliënt. Want zij heeft bijvoorbeeld in haar jeugd veel onveilige situaties gekend, en naarmate de dementie vordert gaat ze steeds meer terug naar deze kindertijd, met de onveilige gevoelens die hierbij horen. De behoefte van mevrouw is veiligheid, en die vindt ze op dat moment niet in jouw vriendelijke verzoek om gezellig mee te eten. Ze wil op haar plekje blijven en hiervan weggaan voelt bedreigend.’

Hoe reageer je op een cliënt met dementie die je opeens uitscheldt, achterdochtig is, constant spullen verzamelt, of geen rem heeft bij het eten? Ouderenpsycholoog Sarah Blom geeft advies bij 10 vragen over onbegrepen gedrag bij dementie >>

Dus probeer als verzorgende even uit de zoomen en te zien wat de behoeftes van de cliënt zijn, wat jouw eigen behoeftes zijn, dat deze niet matchen, en dat dit vervolgens okay is. Moors: ‘Je kunt dan ervoor kiezen om jouw eigen behoeftes even te parkeren, en je te realiseren dat je de erkenning niet bij deze mevrouw moet zoeken, maar bij iemand anders, zoals een andere bewoner of je collega’s. Vervolgens probeer je mee te buigen met de behoeftes van de cliënt. Dus spreek haar bijvoorbeeld vriendelijk, met zachte stem toe en geef haar de ruimte om te blijven waar ze is. Eventueel kun je extra veiligheid bieden door even bij haar te gaan zitten, als ze dit fijn vindt.’

Collega’s goed opvangen

Het verschilt per verzorgende hoe hard bepaald gedrag van een cliënt binnenkomt, zegt Moors. ‘Want we hebben allemaal een andere achtergrond. De een kan een tirade van een bewoner beter van zich af laten glijden dan de ander. Het is wel belangrijk dat je elkaar als collega hierbij ondersteunt. Wat er nu vaak gebeurt is dat collega’s de cliënt gaan verdedigen: “Je weet toch dat mevrouw zo is? Trek het je niet aan.” Het is veel meer helpend als je tegen elkaar kunt zeggen dat het heel begrijpelijk is dat je van slag bent.’

Peter Moors geeft een workshop over dit onderwerp op het Nursing congres ‘Omgaan met complex gedrag in de ouderenzorg’ dat op 21 november 2023 gehouden wordt. Meer info >>

Negatieve gevoelens ervaren in het contact met de cliënt is niet onprofessioneel, stelt Moors. ‘Gevoelens als angst, verdriet, machteloosheid, of boosheid worden vaak onwenselijk of zwak genoemd. Onzin, jouw gevoel is jouw gevoel, dat maakt wie je bent als mens. Dat is niet goed of fout.’

Trigger

‘Veel zorgverleners hebben ook hun eigen problemen en soms moeilijke levenservaringen waar ze nog mee worstelen’, vervolgt Moors, ‘het gedrag van cliënten -dat best intens kan zijn- kan daarin triggerend werken en soms zelfs oude wonden openrijten. Het is belangrijk dat je hier als verzorgende bij stilstaat, en goed voor jezelf blijft zorgen. Zodat je ook de beste zorg aan je cliënt kunt blijven geven.’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over onbegrepen gedrag met de gratis online nieuwsbrief van TVV voor verzorgenden >>