Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Verzorgenden kunnen verhaal kwijt bij gratis hulplijn

Stichting IZZ is samen met MentaVitalis de IZZ Zorglijn gestart. Alle zorgverleners die een luisterend oor nodig hebben kunnen deze hulplijn dag en nacht kosteloos telefonisch bereiken. IZZ-directeur Jan Luuk de Groot legt uit.
Foto: © dodotone / stock.adobe.com

Hoe hebben jullie deze hulplijn bedacht?

‘Onze stichting heeft als doel om zorgverleners sterker en weerbaar te maken, zodat ze hun werk met plezier kunnen doen en ze niet uitvallen. Vanuit het veld hoorden we dat als ze ergens mee worstelen, er op hun werk niet altijd een plek is waar ze dit kwijt kunnen. Dus we besloten om dit zelf voor hen te organiseren.’

Is het niet de bedoeling dat de werkgever dit zelf regelt? Bijvoorbeeld met een vertrouwenspersoon, bedrijfsarts, of de leidinggevende zelf?

‘Dat zou natuurlijk het beste zijn. Maar we weten dat dit in de praktijk niet altijd georganiseerd wordt. Er is niet altijd een vertrouwenspersoon, de bedrijfsarts komt vaak pas in beeld als iemand al ziek is, en door schaamte of een gevoel van onveiligheid op de werkvloer durven zorgverleners hun verhaal niet altijd kwijt bij hun leidinggevende. Deze zorglijn is dan een veilige, laagdrempelige plek waar ze direct en vertrouwelijk een luisterend oor en advies vinden.’

Met wat voor problemen kunnen ze deze hulplijn bellen?

‘Eigenlijk voor alles wat direct of indirect invloed heeft op je werk. Dus bijvoorbeeld pesten op de werkvloer, een heftig incident met een cliënt, traumatische ervaringen uit de coronatijd, een onveilige werksfeer, of als je moeite hebt met een goede werk-privé balans. Omdat je naast je werk bijvoorbeeld ook mantelzorger bent, en je je overbelast voelt. Maar ook privézaken zoals een moeilijke scheiding zijn redenen om telefonisch of via de chat contact op te nemen met de hulplijn. Want dit soort ingrijpende gebeurtenissen hebben vaak ook zijn weerslag op je werkvermogen.’

Wat voor mensen zitten er aan de andere kant van de lijn?

‘Als je contact zoekt met de hulplijn, spreek je een expert van MentaVitalis. Zij hebben veel ervaring met het voeren van dit soort gesprekken en kunnen een luisterend oor bieden en tips geven over hoe je met bepaalde situaties om kunt gaan. Maar als ze merken dat er meer hulp nodig is, kunnen zij vertellen bij wie je beter terecht kunt, zoals een ervaren coach of psycholoog of de bedrijfsarts.’

De hulplijn is nu een paar weken in de lucht, hoe loopt het?

‘Voorzichtig aan beginnen de zorgverleners te bellen. De hulplijn is voor iedereen in de zorg bedoeld, van helpende tot arts. We worden nu voornamelijk gebeld door mensen die in het ziekenhuis werken, en vooral over problemen in de samenwerking met andere collega’s. De gesprekken zijn vertrouwelijk en anoniem. En we geven de beller ook de keuze of we na een paar weken zullen terugbellen, om te checken hoe het nu gaat, en of er nog advies nodig is. Zo proberen we de zorgverleners zo goed mogelijk te ondersteunen.’

De hulplijn is voor alle medewerkers in de zorg kosteloos bereikbaar via  088-22 44 660 of via www.IZZ.nl/zorglijn

Je kon dit artikel lezen omdat je een abonnement hebt op TVV