Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

CBD-olie gebruiken om in slaap te komen: wel of niet doen?

Rhijja Jansen
Rhijja Jansen
Verzorgenden maken soms gebruik van CBD-olie om beter in slaap te kunnen komen na onregelmatige diensten. Ook melatonine, Droomsap, of voedingssuplementen worden gebruikt om beter te slapen. Is dat wel een goed idee? We vroegen het aan neuroloog/ somnoloog Lonneke de Lau, van het Slaap/Waak Expertisecentrum in het Zaans Medisch Centrum.
Foto: Krakenimages.com

CBD-olie gebruiken om beter te slapen, goed plan?
‘Ik vind van niet. In ons Slaapcentrum komen veel mensen die door slapeloze nachten wanhopig hun toevlucht zoeken in allerlei middeltjes, zoals CBD-olie. Dit kun je gewoon halen in de winkel, en zou helpen tegen slaapproblemen, pijnklachten en rusteloze benen. Sommige patiënten zijn er enthousiast over, anderen merken er niks van…’

Maar waarom zou u het niet gebruiken?

‘Omdat er geen wetenschappelijk bewijs is dat het helpt. Ten eerste weten we niet wat het precies doet met de slaap. Er zijn aanwijzingen dat je er sneller van in slaap valt, maar we weten nog niet goed wat de kwaliteit van je slaap is en of je er goed mee doorslaapt. Ten tweede weten we niet wat de langetermijngevolgen zijn van het gebruik van CBD-olie. Daarnaast hoor ik wel eens van een patiënt dat hij via via aan CBD of THC olie gekomen is, bijvoorbeeld van een buurman. Dan weet je ook niet wat de sterkte is en wat er precies inzit.’

Maar als het echt hélpt.. is het dan niet een kwestie van baat het niet, dan schaadt het niet?

‘Nee, want we weten dus niet of het werkt, maar óók niet of het schadelijk is. Het doet wel iets met je zenuwstelsel en kan mogelijk bijwerkingen hebben. Ik raad dus af om dit te gebruiken.’

Kun je wel melatonine nemen?

‘Nee, dat adviseren we ook niet. Als we al melatonine voorschrijven is dat om het slaapritme te sturen, niet om in slaap te vallen. Melatonine heeft invloed op je biologische klok. Terwijl iedereen zijn éigen melatonine-ritme heeft, want het is een lichaamseigen stof. Dat ritme kun je verstoren als je melatonine verkeerd gebruikt. Als je het op wisselende tijden slikt of op tijden die niet bij jouw ritme passen, raakt je biologische klok van slag en zul je nóg minder goed kunnen slapen. Ook geeft het misschien kort na inname een slaapmiddeleffect, maar het is geen doorslaper. Ook kan het in je lichaam gaan stapelen als je te veel inneemt, waardoor je suffer in de ochtend bent en moeilijk op gang kunt komen.’

Helpen Gaba voedingssuplementen om beter te slapen?

‘In dit middel zit gamma-aminoboterzuur, een neurotransmitter. Sommige medicijnen die een effect hebben op GABA-receptoren, lijken de slaap te verbeteren, maar het is onvoldoende bewezen dat GABA via voedingsmiddelen op de juiste plek in de hersenen terechtkomt en wat de effecten dan precies zijn. Wat je eet, komt namelijk niet altijd in je hersens terecht. We weten dus niet of het helpt. En of het schadelijk is, is ook niet bekend.’

Veel verzorgenden met onregelmatige diensten hebben moeite met in slaap komen. De expert geeft handige 6 slaaptips >>

Hoe denkt u over het gebruik van DroomSap?

‘Droomsap (of Sleepjuice) is een mengsel met kruiden en een antihistaminicum (doxylamine). Doxylamine is eigenlijk een antiallergiemedicijn. Van allergietabletten worden mensen suf als bijwerking. Dat stoppen ze in die zogenaamde sleepjuice. Je dus maakt dus gebruik van bijwerking van ander middel.’

Is dat slecht?

‘Het kan denk ik  niet heel erg kwaad, maar bij dagelijks gebruik neemt het effect af, omdat je lichaam eraan went. Ik zou het in elk geval niet adviseren om beter te slapen.’

Wat raadt u wél aan?

‘Het is opvallend hoeveel mensen allerlei middeltjes uitproberen, terwijl ze de belangrijkste stap overslaan: een goede slaaphygiëne. Aan de ene kant snap ik dat wel: het is makkelijker om een pilletje te slikken, dan om tijd, energie en discipline te steken in slaaphygiëne. Maar dat is wel de gezondste weg en de basis van een goede slaap.’

Aan wat voor tips denkt u dan?

‘Zorg ervoor dat je kamer voldoende verduisterd en stil is. Voor sommige mensen helpt het om na een nachtdienst een speciale bril te dragen voor het slapen gaan, die blauw licht filtert. Dit voorkomt dat de hersenen door blootstelling aan daglicht het signaal krijgen dat het tijd is om wakker te worden in plaats van te gaan slapen. In het algemeen -dus ook voor mensen die geen nachtdiensten doen- is het verstandig om twee uur voordat je naar bed gaat alle beeldschermen uit te doen, zoals je mobiel of laptop. Neem kort voor het slapen gaan geen stimulerende middelen, zoals koffie, nicotine, alcohol, energiedrank, of cola. Als je langer dan een kwartier wakker ligt, ga dan uit bed en rustig in het donker in de woonkamer zitten. Een bed is alleen om in te slapen, niet om in wakker te liggen van het piekeren. En plan tijd in voor je nachtrust. Veel mensen die bij me komen en niet kunnen slapen, blijken niet minimaal zeven uur ingepland te hebben om te slapen. Want daar hebben ze naar eigen zeggen geen tijd voor… Dat helpt ook niet.’

Blijf op de hoogte van interessante nieuwtjes over slapen met de gratis online nieuwsbrief van Tijdschrift voor Verzorgenden >>