Verzorgenden schrappen regels met speciale Ontregelbus

Er gaat een speciale bus door het land om zorginstellingen te helpen bij het schrappen van overbodige regels. Hiermee hoopt VWS de bureaucratie voor verzorgenden te verminderen, zodat er meer aandacht kan zijn voor de cliënt.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het ministerie van VWS, in de Ontregelbus. Foto: VWS

De bus is onderdeel van het programma (Ont)regel de zorg dat sinds mei 2018 loopt. ‘De focus daarvan lag tot nu vooral op het wegnemen van knelpunten op landelijk of stelselniveau. Maar veel regeldruk ontstaat juist binnen zorginstellingen zelf. Daarvoor zet het ministerie van VWS de Ontregelbus in’, aldus woordvoerder Pieter ten Broeke van VWS, ‘Het gaat om regels, gewoontes of procedures waar zorginstellingen zelf direct invloed op hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de situatie waarin een instelling een papieren rittenregistratie in de wijkverpleging gebruikt, in plaats van een rittenregistratie die automatisch wordt bijgehouden door een app. Binnen de VVT zien we vooral aanmeldingen vanuit de wijkverpleging, maar er hebben zich ook een aantal verpleeghuizen aangemeld.’

Lijst knelpunten

Er is één fysieke Ontregelbus die in een periode van ongeveer vijf maanden naar de instelling toe reist. Woordvoerder Ten Broeke: ‘Er zit dus ongeveer anderhalf tot twee maanden tussen elk bezoek dat de Ontregelbus aan een zorginstelling brengt. Er wordt een lijst van knelpunten opgesteld waar de verzorgenden op de werkvloer last van hebben. Er wordt vervolgens uitgezocht waar de knelpunten vandaan komen en of ze weggenomen kunnen worden. Tijdens de laatste sessie wordt er een regel of werkwijze uitgekozen waar binnen de instelling mee gestopt wordt.’

ICT-systeem

Knelpunten die tot nu toe aan bod zijn gekomen zitten volgens woordvoerder Ten Broeke bijvoorbeeld in samenwerkingsafspraken met directe partners, zoals de huisarts en de apotheek die niet goed lopen: ‘Ook zitten er barrières in uitvoeringszaken, zoals de ICT-systemen.’ Ook noemt hij het voorbeeld van hoe zorginstellingen landelijke afspraken in de eigen organisatie kunnen regelen. ‘Denk hierbij bijvoorbeeld aan de landelijke afspraak dat alleen in het geval van een voorbehouden handeling een uitvoeringsverzoek door de arts hoeft te worden gedaan, en niet bij een risicovolle handeling. Er staat bovendien niet in de wet BIG dat een uitvoeringsverzoek schriftelijk moet. In de praktijk zien we dat er toch vaak een uitvoeringsverzoek wordt gedaan bij risicovolle handelingen, of dat het uitvoeringsverzoek schriftelijk wordt gedaan. Dit veroorzaakt veel onnodige handelingen’, aldus woordvoerder Ten Broeke.

Reacties verzorgenden

Deelname aan de Ontregelbus is gratis. Ten Broeke: ‘Maar het bezoek van de bus vraagt wel een tijdsinvestering van de medewerkers. Dan gaat het om deelname aan de sessies, maar ook om er tussentijds zelf mee aan de slag te gaan.’ Volgens de woordvoerder zijn de eerste reacties van verzorgenden positief: ‘Ze vinden het prettig dat zij de ruimte krijgen om zonder terughoudendheid aan te geven welke regels zij als werkdrukverhogend en vervelend vinden. Vervolgens wordt er ook echt iets met die punten gedaan: in alle instellingen waar de bus tot nu toe is geweest wordt er vol enthousiasme ook tussen de sessies door al gewerkt aan het afschaffen van de eerste knelpunten.’ Kenmerkend aan de Ontregelbus is dat de focus uitsluitend ligt op de regeldruk die voortkomt uit de instelling zelf. ‘Hierdoor kunnen er ook snel stappen worden gezet, omdat de instelling niet afhankelijk is van andere partijen zoals de zorgverzekeraar om af te spreken dat een regel geschrapt wordt. Dit geeft energie en een gevoel van autonomie.’

Klik hier om je aan te melden voor de Ontregelbus >>

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws rondom administratieve lasten in de zorg met de gratis online nieuwsbrief. Abonneer hier >>