Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Handig whiteboard helpt verzorgenden zorg te verbeteren

Rhijja Jansen
Rhijja Jansen
Verpleegkundige en Projectleider Innovatieteam Zorgprocessen Nancy Gregoire introduceerde in zorginstelling Sevagram het innovatiebord: hiermee kunnen verzorgenden dingen die niet lekker lopen in de zorg aankaarten én oplossen, of verfrissende ideeën aandragen: 'In de zorg krijgen we soms een blinde vlek voor hoe we dingen doen.'
Nancy (links) samen met zorgprofessionals aan de slag met het innovatiebord. Deze foto is voor de coronacrisis gemaakt.

Klinkt ingewikkeld, zo’n innovatiebord…
‘Dat is het zeker niet. Een innovatiebord is een whiteboard waarop we drie thema’s zetten waarbij verzorgenden knelpunten kunnen ervaren. Bijvoorbeeld: ben je tevreden over hoe de dag verlopen is? Heb je het gevoel dat je cliënten genoeg persoonlijke aandacht kon geven? En had je het gevoel dat je tekortschoot vandaag? Alle verzorgenden vullen op deze punten een score in. Hier gaan we vervolgens dieper op in.’

Hoe?

‘We nemen de punten door en onderzoeken met elkaar hoe het bijvoorbeeld komt dat verzorgenden ontevreden of juist wel tevreden zijn over hoe de dag loopt. Waar heeft dat mee te maken? Knelpunten kunnen om verschillende redenen ontstaan: een hoge werkdruk in de ochtend, een lege accu van de tillift, waardoor je dag al vervelend begint, of een cliënt die iedereen uitscheldt. Vervolgens denken we samen over oplossingen.’

Welke dingen hebben jullie zoal opgelost dankzij het innovatiebord?

‘Die lege accu van de tillift kon vrij gemakkelijk opgelost worden door in de agenda de nachtdienst te vragen of ze de stekker van de tillift in het stopcontact konden doen. Toen mensen steeds misgrepen aan dingen in de koelkast,  hebben we het boodschappen doen uitbesteed aan de facilitaire dienst. Het innovatiebord geeft meer inzicht in hoe dingen verlopen, maar ook meer begrip onderling.’

Heb je een voorbeeld?

‘Toen we de ochtendspits onder de loep namen, checkten we bij cliënten wie er graag ’s avonds gedoucht wordt. Daarna legden we deze vraag bij de avonddienst neer. Die stribbelde tegen: “Wij staan maar met twee mensen en jullie in de ochtend met vijf man.” Ze hadden het gevoel dat de douchebeurt zomaar op hun bordje werd geschoven. Toen noteerden we op het bord hoe zwaar de dagdienst in vergelijking met de avonddienst werd ervaren. Dat bleek dus hetzelfde te zijn, want in de dagdienst hebben verzorgenden ook met andere extra taken te maken. Zo kwam er ook meer onderling begrip en communicatie.’

Als verzorgenden vertragen tijdens hun werk, zal dat op allerlei manieren zijn vruchten afwerpen: ‘Maak van de wasbeurt een écht moment van contact, waarin je samenwerkt.’ Check de inspirerende tips >>

Wat is de kracht van zo’n innovatiebord?

‘In de zorg krijgen we soms een blinde vlek voor hoe we dingen doen. We doen dingen “omdat we die altijd zo doen”, terwijl dat helemaal niet per se de handigste manier is. Als handdoeken in een grote kast achterin de gang liggen, is het eigenlijk best suf dat we steeds die hele gang moeten aflopen om een handdoek te pakken. Dus zorgen we ervoor dat ze dichterbij liggen. Dit soort kleine onhandige dingen zien we niet meer, omdat het altijd zo is geweest. Het voelt normaal, maar het ís natuurlijk niet normaal. En iedereen doet het op zijn eigen manier, terwijl je veel van elkaar kunt leren.  Bijvoorbeeld bij de bewoonster die iedereen uitschold.’

Hoe hebben jullie dit opgelost?

‘Het was zo erg dat één verzorgende weigerde om nog bij haar naar binnen te gaan. We zijn toen met elkaar in gesprek gegaan: het bleek dat niet alle verzorgenden door haar werden uitgescholden. Eentje kon zelfs heel makkelijk bij haar binnenkomen. Toen hebben de andere verzorgenden een keer meegeluisterd aan de deur, om te horen hoe ze dit deed. Ze hoorden de bewoonster en verzorgende zelfs met elkaar schaterlachen! De anderen waren stomverbaasd en leerden ervan. We bespreken nu naast het innovatiebord ook elke twee weken een moeilijke casus, om uit te pluizen hoe we dit kunnen oplossen.’

Geeft zo’n bord ook nieuwe inzichten?

‘Jazeker, vaak denken verzorgenden dat ze met te weinig man staan om dingen voor elkaar te krijgen. Ze vertelden dat de bezetting nooit klopte. Toen stelde ik voor om op te schrijven hoe de dagelijkse bezetting is. Staan de juiste niveau’s op de juiste plek? Wat bleek: het viel eigenlijk heel erg mee met die onderbezetting, het was meer een gevoel dat speelde en waarover geklaagd werd, maar dus eigenlijk niet klopte. Het innovatiebord helpt bij het helder krijgen van heel wat dingen,  waardoor het óf mee blijkt te vallen, of we pakken het aan.’

Nancy introduceerde het innovatiebord samen met Rick Schrijnemakers van Leanmakers, Renate Schröders, Larissa Lelickens, Mandy Coolen en lector aan de Zuyd Hogeschool Ramon Daniels.

Wil je meer info of heb je interesse in het innovatiebord? Neem dan hier contact op >>

Blijf op de hoogte van handige tips voor verzorgenden met de gratis online nieuwsbrief van TVV voor verzorgenden >>