Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Alice onderzocht hoofdkussens in haar verpleeghuis: ‘Bewoners slapen beter’

Rhijja Jansen
Rhijja Jansen
Slapen onze verpleeghuisbewoners beter met een hoofdkussen dat bij hun persoonlijke behoefte past? Dit onderzocht verpleegkundige Alice Klopman op haar afdeling Oostpoort van zorgorganisatie Atlant. ‘Eigenlijk is het best gek dat we bewoners allemaal hetzelfde kussen geven.’
Verpleegkundige Alice Klopman deed onderzoek in het verpleeghuis waar ze werkt.

Hoe kwam je op het idee van dit onderzoek?
‘Ik verbaasde me er al jaren over dat bewoners allemaal hetzelfde hoofdkussen kregen. Een kussen ging van Jantje, naar Pietje naar de volgende cliënt… Terwijl ikzelf best kieskeurig ben qua hoofdkussen. Als ik op vakantie ga, neem ik zelfs mijn eigen kussen mee. De bewoners op mijn afdeling zijn chronisch psychiatrisch patiënt. Ze hebben persoonlijkheidsstoornissen of zijn psychotisch. Deze doelgroep is meestal welbespraakt, zij kunnen goed zeggen wat ze wel en niet willen. Sommigen klaagden over een te slap kussen, of dat de naam van iemand anders erop stond. Toen kwam ik op het idee van dit onderzoek.’

En toen?

‘Atlant stimuleert onderzoek heel erg, dus toen ik mijn manager vertelde van mijn idee, gaf ze me direct een halve dag per week om hieraan te besteden. Ik werd begeleid door een onderzoekswetenschapper, zodat het volwaardig praktijkonderzoek zou zijn. Ik ben hier uiteindelijk een jaar mee bezig geweest, en heb er ook wat eigen tijd in gestoken. Maar het was het allemaal waard.’

Hoe ging je te werk?

‘Ik nam interviews af bij zeven bewoners en deed nachtobservaties met mijn collega’s. Dat betekende dat ik –met toestemming van de mensen- ’s nachts ging kijken hoe ze erbij lagen. Want het soort kussen dat iemand nodig heeft, hangt onder andere af van of iemand een buikslaper, rugslaper of zijslaper is. Ook nam ik vragenlijsten af om de slaapkwaliteit van bewoners in kaart te brengen.’

De vader van zorgmedewerker Thirsa had dementie, en vond het heerlijk om zich op kantoor te wanen. Zo bedacht ze de werkschuur voor bewoners met dementie, waar ze naar hartelust kunnen timmeren en zagen, alsof ze op hun werk zijn >>

Wat zijn je conclusies?

‘De bewoners waren ontzettend blij dat ze überhaupt een hoofdkussen konden kiezen dat bij hen paste. Dat ze daarin gezien werden, vonden ze al heel fijn. Sommigen waren helemaal verguld dat ze geïnterviewd werden. De slaap verbeterde bij een aantal van hen, dankzij het nieuwe kussen. Anderen sliepen helaas niet beter, maar dat kwam door andere factoren, bijvoorbeeld omdat ze veel piekerden in bed.’

Wat viel je verder op?

‘Dat het eigenlijk verwonderlijk is dat zorgvragers meestal allemaal hetzelfde hoofdkussen krijgen. Dat is niet normaal. Jij en ik zouden hier –terecht- eisen aan stellen. Mensen wonen en verblijven hier de rest van hun leven, dan is het goed om oog voor hun persoonlijke voorkeur te hebben.’

Je hebt met je onderzoek zelfs een prijs gewonnen!

‘Klopt, Atlant schrijft elk jaar een wedstrijd uit voor zorgmedewerkers, waar de Gouden Loep naar het beste praktijkonderzoek gaat en de Gouden Lamp voor de beste innovatie is. Ik kreeg de Gouden Loep. Geweldig om op zo’n manier waardering te krijgen voor het onderzoek dat ik heb gedaan.’

Iets nieuws voorstellen in het team is niet altijd gemakkelijk. Hoe zorg je ervoor dat jouw idee zo min mogelijk weerstand krijgt van collega’s? ‘Verzamel medestanders.’ >>

Krijgt je onderzoek een vervolg?

‘Ja, we gaan nu kijken hoe we bewoners op andere afdelingen kunnen helpen aan een hoofdkussen dat bij hen past. En er zijn ideeën om aan het begin van een opname naar de slaapgewoontes en het hoofdkussen te vragen. Het is fijn dat ik bij een organisatie werk die het niet alleen bij een mooi idee op papier houdt, maar het ook in de praktijk brengt.’

Wat hoop je verzorgenden mee te geven?

‘Hopelijk inspireert mijn onderzoek anderen om altijd scherp te blijven tijdens het werk. Bij mij zijn de bewoners mondig genoeg om hun ongenoegen kenbaar te maken. Maar ik kan me voorstellen dat er zorginstellingen zijn waar bewoners te bescheiden zijn, of fysiek niet in staat om te zeggen dat hun hoofdkussen niet lekker ligt. Kijk dus altijd met een onderzoekende blik naar hoe iemand zich gedraagt, zodat je hierop kunt inspelen. Fijn voor  bewoners, en het maakt je werk meteen een stuk leuker. Bij mij in elk geval wel.’

Benieuwd hoe je hoofdkussens in jouw zorginstelling onder de loep neemt? Mail: info@atlant.nl

Blijf op de hoogte van inspirerende ideeën met de gratis online nieuwsbrief van TVV voor verzorgenden >>

1 REACTIE