Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

 ‘Met cliënten praten over andere cliënten is altijd een no go’

Met andere cliënten over cliënten en collega’s praten is altijd een no go, ook al schend je hier misschien niet direct je beroepsgeheim mee.
'Ook als je geen namen noemt, kan je de privacy van andere cliënten aantasten.' Foto: AdobeStock

Dit zegt Josee Houben, jurist bij FNV, in een reactie op de leerling verzorgende die volgens een rechter onterecht ontslagen werd, omdat ze roddelde over haar collega’s. De leerling verzorgende werd na een klacht door een familielid van een cliënt op staande voet ontslagen, wat volgens de rechter een te zware sanctie was: ze had eerst een waarschuwing moeten krijgen. Daarnaast vond hij dat zij niet de geheimhoudingsplicht heeft geschonden, omdat ze geen namen heeft genoemd. Dit vindt jurist Houben tricky: ‘Ook als je geen namen noemt, kan je de privacy van andere cliënten aantasten. Als je bijvoorbeeld in een kleine gemeenschap werkt, en je alleen maar een paar dingen bij elkaar hoeft op te tellen.’

Zorgorganisatie ZorgSaam moet een ontslagen leerling van de rechter € 10.000 geven omdat ze onterecht ontslagen is. De leerling verzorgende praatte met cliënten over andere cliënten en collega’s. Lees meer >>

Ook in de onderlinge communicatie tussen verzorgenden is het belangrijk dat de privacyregels van de AVG niet geschonden worden. ‘Veel zorgorganisaties verstrekken veilige telefoons aan hun zorgmedewerkers, waarmee ze via veilige systemen met elkaar kunnen communiceren over cliënten. Maar die systemen werken niet altijd even goed, waardoor verzorgenden de neiging kunnen hebben om tóch met hun privételefoon zaken over cliënten over te dragen. Als je als verzorgende opeens ziek bent en je zeker wilt weten of meneer Jansen wel zorgt krijgt die avond, kun je meneer J. zeggen in de groepsapp, maar vaak is dan  tóch te herleiden wie het is. Niet doen dus.’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor verzorgenden met de gratis online nieuwsbrief van TVV voor verzorgenden. Abonneer hier >>

Volgens Houben staat er vaak in de arbeidsovereenkomst die een verzorgende tekent dat het niet de bedoeling is dat je met cliënten over andere cliënten praat. Dit geldt ook voor het praten over collega’s. ‘Dit moet je ook echt niet willen. Het straalt negatief af op je werkgever, jezelf en je collega’s. Stel je voor dat je negatief over een collega praat tegen een cliënt, en die collega valt een keer voor je in bij die cliënt omdat je ziek bent. Dan kijkt die cliënt meteen met een bevooroordeelde blik naar je collega. Nee, als je wilt klagen over je collega, doe je dat bij je man thuis. Niet op de werkvloer.’

Reacties verzorgenden

Verzorgenden reageren op de Facebookpagina van TVV voor verzorgenden kritisch op de rechtszaak. ‘Roddelen over je collega’s tegen cliënten is niet professioneel’, zegt verzorgende André in een reactie, ‘maar de werkbegeleidster moet dit eerst oppakken. Je kan het een slappe organisatie vinden maar ik zou ook geen werknemer willen hebben die de sfeer van een team vergiftigd door manipuleren en roddelen. Ze hadden wel haar de tijd moeten geven haar gedrag te veranderen.’ Jo merkt op dat de leerling verzorgende waarschijnlijk niet de enige is die roddelt: ‘Roddelen doet men niet alleen. Is vaak een totaalcultuur. Als leerling in zo’n cultuur leer je wel meedoen, want je hebt de ballen nog niet om je er vanaf te keren zonder schade.’