Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Niet cliënt, maar verzorgende moet centraal staan’

De verzorgende moet centraal staan in de strijd voor betere ouderenzorg, vinden ouderenpsycholoog Sarah Blom en gezondheidspsycholoog David Blom. Daarom hebben zij twaalf geboden voor zorgverleners opgesteld.
Foto: Arno Massee

Onlangs lanceerden Carin Gaemers en Hugo Borst de tien geboden voor goede zorg, waarin gestreden wordt voor welzijn van bewoners in zorginstelling. Sarah en David Blom, zus en broer, denken dat dit nieuwe manifest niet helemaal toereikend is: ‘Het gaat namelijk voorbij aan de groep die deze zorg dagelijks moet waarmaken: de verzorgenden’, zeggen zij op hun website. ‘Immers, zetten we bij een vliegtuigramp ook niet eerst ons eigen zuurstofmasker op, alvorens we het masker opzetten bij de meest kwetsbaren, onze kinderen?’

Elke maand beantwoordt ouderenpsycholoog Sarah Blom een vraag op deze website. Zoals de vraag: ‘Hoe reageer je als je bewoner met dementie zegt dat hij naar huis wilt?’ Lees hier haar advies >>

Waar Gaemers en Borst de verzorgenden oproepen om meer voor hun vak op te komen, denken broer en zus Blom dat dit niet snel zal  gebeuren. ‘De typische verzorgende zal zelf als laatste de barricades opgaan. Dit strookt niet met haar psychologische profiel. Ze zal haar cliënten niet in de steek laten, in de wetenschap dat ze hun laatste strohalm is. Daarbij zijn veel verzorgenden onzeker, hebben ze moeite om hun gevoelens en ervaringen onder woorden te brengen en zijn ze bang om op te vallen en buiten de groep te vallen.’

De uitval en het ziekteverzuim in de zorg is hoog, blijkt uit recent onderzoek. Wat leerden verzorgenden van hun burn-out? Lees hier hun tips >>

Daarom hebben de twee zelf twaalf geboden opgesteld die de verzorgende centraal stellen. Hierin staan geboden zoals: de zorgverlener heeft recht op scholing, de zorgverlener heeft recht op negen rusturen tussen een vroege en een late dienst, op de afdeling is een zorgassistente voor huishoudelijke taken en er staan minimaal twee verzorgenden op acht bewoners, zowel overdag als ’s avonds. Ook vinden zij dat voor verzorgenden een vertrouwenspersoon, een klachtencommissie en een ethische commissie beschikbaar moeten zijn.

Wil jij op de hoogte blijven van nieuws, handige tips en leuke acties speciaal voor verzorgenden? Abonneer je dan nu op de gratis online nieuwsbrief van TVV voor verzorgenden. Je ontvangt de nieuwsbrief 1x in de twee weken in je mailbox >>

Scholing is volgens Blom en Blom een belangrijk onderdeel: ‘Het lijkt een vanzelfsprekendheid, maar het gros van de verzorgenden krijgt niet de scholing die benodigd is om het vak professioneel te kunnen uitoefenen. Om überhaupt plezier aan het vak te kunnen beleven. Denk aan scholing over mondzorg, onbegrepen gedrag en doorligwonden. Maar ook persoonlijke trainingen in stressmanagement, assertiviteit en weerbaarheid zijn een vereiste om dit moeilijke vak goed uit te oefenen.’

De twee zijn ervan overtuigd dat als er goed voor de verzorgenden wordt gezorgd, zij ook beter in staat zijn om goed voor hun cliënten te zorgen.

Volg jij TVV voor verzorgenden al op Facebook? Klik hier >>